K ČEMU SLOUŽÍ PASPORTIZACE
Nejčastější situace vytvářející potřebu zadat pořízení pasportizace jsou případy, kdy:
- Se nedochovala původní stavební dokumentace.
- Budete nemovitost prodávat.
- Potřebujete odstranit nesrovnalosti vzniklé digitalizací katastru.
- Máte v plánu modernizaci a rekonstrukci.
- Jednáte s úřady a nemáte k dispozici původní stavební dokumentaci.
- Potřebujete štítek energetické náročnosti.
Pasport budov tvoří základní výkresovou i tabulkovou dokumentaci objektu v obci. Pasportizace budov umožňuje základní znázornění jednotlivých budov na území obce.
Samotný pasport je potřeba provést tehdy, kdy vlastník stavebního objetu (bytový dům, průmyslový areál, výrobní halu, skladovací prostory, obchodní prostory apod.) nemá žádnou dostupnou projektovou dokumentaci či je dokumentace neaktuální (proběhly nějaké změny, stavební úpravy, montáž nových technologií apod.).
Pasportizací se rozumí proces popisování a dokumentace skutečného stavu věcí. V našem případě se jedná o popis pozemků, budov, inženýrských sítí či jiných stávajících stavebních objektů. Tyto jsou popisovány formou výkresů v papírové či elektronické podobě. Pasportizace stavebních objektů či pasportizace budov je i označením procesu převodu stávající „historické“ papírové stavební dokumentace do v současnosti snadno archivované elektronické podoby.
PASPORT
Pasportem se obecně nazývá jakýkoli výstup pasportizačního procesu. Jedná-li se o pasportizaci stavby, je tímto výstupem tzv. zjednodušená stavební dokumentace. Tato většinou vzniká zjednodušeným zaměřením základních rozměrů stavby a jejich přenesením do vznikajících výkresů. Rozměr a tvar prostorově členitějších či rozměrnějších objektů bývají zaznamenávány i formou prostorového digitálního modelu vzniklého na základě geodetického zaměření či aplikací metod laserového skenování.
K čemu pasport potřebujete?
- Nemáte-li k dispozici dokumentaci stavby či dochovaná dokumentace neodpovídá současnému stavu stavby. ü Při plánované rekonstrukci stavby jako podklad pro zpracování projektové dokumentace pro stavební úřad.
- Jako podklad pro vyhotovení průkazu energetické náročnosti budovy (PENB).
Jaké jsou možnosti?
- Překreslení stávající papírové dokumentace dodané investorem nebo získané z archivu stavebního úřadu. Možnost porovnání se skutečným stavem stavby na základě provedeného místního šetření a případné doplnění dokumentace.
- Kompletní zaměření skutečného stavu stavby, tvorba nové zjednodušené stavební dokumentace.
- Kompletní zaměření skutečného stavu stavby, tvorba prostorového digitálního modelu.
KDY SE MŮZE TAKÉ PASPORT HODIT
Pasport stavby vyžaduje zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon. Pokud nemáte k dispozici původní technickou dokumentaci – třeba že nebyla dochována, protože jde o velmi starou nemovitost:
- prodej nebo pronájem stavby, při němž je třeba průkaz energetické náročnosti budovy (PENB), a jeho vyhotovení lze provést právě na základě potvrzených technických parametrů stavby,
- rekonstrukce nemovitosti, k níž nemáte dokumentaci skutečného provedení, případně neodpovídá skutečnosti (i na katastru bývají z dřívějších dob špatně zaznamenány hranice pozemků, stejně jako rozměrů budov),
- bourací práce, kdy chcete z části nebo úplně stavbu odstranit; do pasportu je přitom nutné zakreslit bourací postup,
- zanesení skutečného právního stavu do katastru nemovitostí, pakliže v něm není evidována dříve nemovitost, na jejíž stavbu dříve vydal stavební úřad povolení (pokud se jedná o stavbu „načerno“, nelze stavební povolení pasportem nahradit).
Stavební zákon stanovuje obsah dokumentace, jednotlivých dokumentů a odbornou způsobilost k provádění pasportizace v těchto paragrafech:
§ 158
Obsah dokumentace
(1) Dokumentace pro povolení stavby obsahuje průvodní list, souhrnnou technickou zprávu, situační výkresy a dokumentaci objektů. Dokumentace pro povolení změny využití území obsahuje průvodní list, souhrnnou technickou zprávu, situační výkresy a výkresovou dokumentaci. Dokumentace pro rámcové povolení obsahuje průvodní list, souhrnnou technickou zprávu a situační výkresy. Dokumentace pro povolení záměru stanovená prováděcím právním předpisem musí obsahovat urbanistické a základní architektonické a technické řešení záměru umožňující posouzení jeho mechanické odolnosti a stability, požární bezpečnosti a vlivů na území a životní prostředí.
(2) Dokumentace pro provádění stavby a dokumentace pro odstranění stavby obsahuje průvodní list, souhrnnou technickou zprávu, situační výkresy, dokumentaci objektů a technických a technologických zařízení.
(3) Dokumentace jednoduchých staveb a pasport stavby obsahují průvodní list, souhrnnou technickou zprávu, situační výkresy a výkresovou dokumentaci. V případě výrobku, který plní funkci stavby, lze příslušné části dokumentace nahradit dokladem podle jiného právního předpisu prokazujícím shodu vlastností výrobku plnícího funkci stavby s požadavky podle § 153, dokumentací výrobce nebo dovozce, popřípadě dalšími doklady, ze kterých je možné ověřit dodržení požadavků na stavby.
(4) K projektové dokumentaci a dokumentaci jednoduchých staveb se přikládá dokladová část, která obsahuje doklady o splnění požadavků podle jiných právních předpisů, dokumentaci zpracovanou osobami oprávněnými podle jiných právních předpisů a závěry povinných průzkumů, které stanoví prováděcí právní předpis.
(5) Podrobnosti obsahu projektové dokumentace, dokumentace jednoduchých staveb, pasportu stavby a rozsah povinných průzkumů včetně druhu staveb, k jejichž projektové dokumentaci se závěry povinných průzkumů přikládají, stanoví prováděcí právní předpis.
§ 156
Projektová činnost
(1) Územně plánovací dokumentace, územní studie a projektová dokumentace musí být zpracovány projektantem.
(2) Dokumentaci jednoduchých staveb uvedených v odstavci 1 písm. c) a e) až p) a odstavci 2 přílohy č. 2 k tomuto zákonu a dokumentaci stávajícího stavu stavby (dále jen „pasport stavby“) může zpracovat též osoba, která má vysokoškolské vzdělání stavebního nebo architektonického směru anebo střední vzdělání stavebního směru s maturitní zkouškou a alespoň 3 roky praxe v projektování staveb.
(3) Projektantovi se poskytují údaje z neveřejné části digitální technické mapy kraje v rozsahu nezbytném pro projektovou činnost.
§ 245
Pasport stavby
(1) Vlastník stavby je povinen uchovávat po celou dobu trvání stavby ověřenou dokumentaci odpovídající jejímu skutečnému provedení podle vydaných povolení. V případech, kdy se dokumentace nedochovala nebo není v náležitém stavu a stavba byla povolena nebo povolení podle právních předpisů platných při provedení stavby nevyžadovala, je vlastník stavby povinen pořídit pasport stavby.
(2) Nejsou-li zachovány doklady, z nichž by bylo možné zjistit účel, pro který byla stavba povolena, platí, že stavba je určena k účelu, pro který je svým stavebně technickým uspořádáním určena.
(3) Neplní-li vlastník stavby povinnost podle odstavce 1, stavební úřad mu nařídí, aby pořídil pasport stavby. Rozhodnutí o nařízení pořízení pasportu stavby se vydává jako první úkon stavebního úřadu v řízení. Není-li třeba pasport stavby doplnit, změnit nebo jinak přepracovat, stavební úřad jej ověří.
Máte zájem o oblíbené online školení BOZP a PO?